Curmalele, dulciuri sănătoase bogate în vitamine și minerale

  • 1

Curmalele, dulciuri sănătoase bogate în vitamine și minerale

curmaleTuturor ni se face poftă de ceva dulce și pentru că suntem învățați de mici să ne cumpărăm dulciuri procesate uitam de anumite fructe cum ar fi curmalele, smochinele, caisele și piersicile, care pe lângă faptul că sunt dulci, au în compoziție vitamine și minerale esențiale dezvoltării organismului. Azi vă aduc în atenție curmalele, delicioase și nu cu atât de multe calorii precum se crede.

Curmalul este un palmier care crește în zonele calde, de la cele subtropicale și până la cele ecuatoriale. Face parte din familia aracaceelor, fiind originar din oazele Egiptului și ale Peninsulei Arabice. Poate atinge înălțimea de 25 de metri.

Tulpină are scoarța arămie, cu multe crăpături. Curmalele sunt produse de palmierii femele. După uscare și prelucrare, curmalele sunt măcinate, făină rezultată se folosește pentru a face pâine. Curmalele se consumă în primul rând că atare, apoi în combinație cu lapte, ceai, cu alte băuturi, în care se înmoaie și devin delicioase. Din curmale se prepară inclusiv infuzii.

Deși sunt folosite mai degrabă în pregătirea deserturilor și a gustărilor tradiționale pentru anumite culturi, fructele dulci ale curmalului reprezintă o alternativă delicioasă pentru desert sau chiar pentru gustările dintre mese, mai ales datorită proprietăților terapeutice și nutritive pe care le au.

Consumate atât în stare proaspătă, cât și uscate, curmalele reprezintă depozite importante de vitamine, minerale, proteine și antioxidanți. În ceea ce privește aportul de minerale, cercetătorii londonezi au confirmat faptul că fructele conțin 15 tipuri diferite de minerale, în cantități importante regăsindu-se: fier, potasiu, seleniu, calciu, magneziu, mangan, cupru, fosfor. Datorită acestor minerale, consumul constant de curmale asigură prevenirea și tratarea anemiei, mai ales în cazul femeilor, în perioadă menstruală.

La fel de consistent este și aportul de antioxidanți pe care curmalele îl au în procente semnificative: luteină, betacaroten, carotenoide, polifenoli și vitaminele A și C, cu proprietăți de antioxidanți. 

De asemenea, curmalele sunt bogate în fibre și proteine, reprezentând un excelent tratament naturist împotriva tulburărilor gastrointestinale. În plus, curmalele sunt o sursă importantă de vitamine, înglobând în special complexul de vitamine B:  folați, tiamină, niacina, riboflavină, vitaminele B5 și B6.

Încă din antichitate s-a observat efectul purgativ al acestor fructe, mici, precum prunele noastre, gustoase și foarte dulci, cercetările de azi nefăcând altceva decât să confirme ceea ce se știa de mii de ani. Celuloza din compoziția curmalelor rezolvă problemele de digestie și curăță tractul gastro-intestinal, protejându-ne astfel de unele forme de cancer.

Deși zaharurile pe care le conțin sunt ușor digerabile și nu influențează negativ nivelul colesterolului, în cazul în care ai probleme cu greutatea este recomandat să consumi moderat curmalele uscate, deoarece pot îngreuna procesul de slăbire. Nu este necesar să renunți la ele, ci să iei în considerare faptul că, în medie, un kilogram de curmale conține în jur de 3000 de calorii. Calculează gramajul pe care îl poți consuma fără să ai probleme cu greutatea și bucură-te de multiplele beneficii ale acestor fructe minunate.

De exemplu, 100 g de curmale aduc 277 calorii, 2 g de proteine, 0,4 g lipide șo 74 g carbohidrați, plus multe vitamine și minerale.În ciuda faptului că sunt foarte dulci, curmalele au puține calorii, deci nu îngrășa, așa că pot fi consumate în loc de bomboane și fără teamă de persoanele care vor să-și păstreze greutatea normală. Când ți-e poftă de dulciuri, mai ales în momentele de tensiune și stres, ia 2 curmale  curmale, în loc de ciocolată sau bomboane. În plus, personal nu cred ca poți consuma mai mult de 50 g de curmale o dată, dar asta depinde de apetitul fiecăruia.

Aceste fructe exotice reglează funcționarea sistemului respirator și au acțiune antiinfecțioasă, antianemică, revitalizantă.

Sunt cunoscute și ca favorizante ale expectorației, având efecte în bolile de piept. Curmalele sunt recomandate copiilor, sportivilor, gravidelor, convalescenților.  În țările de origine, curmalele sunt considerate cele mai bune suplimente alimentare naturale pentru femeile însărcinate și mamele care alăptează deoarece compoziția lor diversă îmbogățește laptele cu nutrienții necesari dezvoltării sănătoase și armonioase a nou-născutului pe care, în plus, îl înzestrează și cu o imunitate puternică.

Sănătate și succes!

Florentina Gionea

Consilier în Nutriție și Wellness

PS: Nu uita să dai SHARE pe  Facebook și Twitter !


1 Comment

Ahau Alex

5 martie 2014 at 9:33 am

:) nice, ieri chiar imi era foame la pranz si am mincat 200 g de curmale :))), mi-au tinut si de pofta si m-au binedispus :).

Leave a Reply to Ahau Alex Anulează răspuns

Evenimente urmatoare

Nu exista evenimente programate deocamdata.